Continguts de les sessions
Continguts de les sessions
Amb aquest programa es pretén arribar a objectius d'aprenentatge i canvi de comportament en els pares i les mares, els seus fills i filles i la família com a totalitat. D'acord amb això, al llarg de catorze setmanes els uns i els altres, en diferents grups, aprenen diferents tipus d'habilitats que detallem de forma resumida:
- En el cas dels pares i les mares, l'adquisició d'habilitats parentals bàsiques inclou les següents, habilitats per manejar l'estrès, habilitats per manejar recompenses, atenció diferencial i establiment de límits, habilitats de comunicació i de resolució de problemes i coneixements d'alcohol i drogues.
- En el cas dels fills i les filles, les habilitats que s'adquireixen són, entre unes altres, les següents: habilitats de comunicació, habilitats per reconèixer sentiments, habilitats de resistència a la pressió dels iguals, habilitats de resolució de conflictes i coneixements sobre alcohol i drogues.
- En el cas de la família com a totalitat, les habilitats que s'adquireixen són, entre unes altres, les següents: habilitats per aconseguir i/o fer augmentar la cohesió familiar, habilitats de comunicació en la família, habilitats d'organització familiar, habilitats de relació familiar i habilitats de solució de conflictes.
Programa 6-12
Sessions | Programa de competència parental | Programa d'habilitats socials dels fills i filles | Programa per millorar les relacions familiars |
---|---|---|---|
1 | Introducció i formació del grup | Salutació i regles | Introducció i formació del grup |
2 | Expectatives, desenvolupament i maneig de l'estrès | Habilitats socials I: habilitats d'escolta activa | Joc dels Fills i de les Filles |
3 | Recompenses | Habilitats socials II: habilitats de conversa | Joc dels Fills i de les Filles: recompenses |
4 | Metes i objectius | Aprendre bon comportament | Metes i objectius |
5 | Atenció diferencial: parar esment i ignorar | Com dir “NO” per mantenir-se fora de problemes | Atenció diferencial: quadres i ruletes |
6 | Comunicació I: millorar les relacions | Comunicació I: millors relacions | Comunicació I: introducció al joc familiar |
7 | Comunicació II: reunions familiars | Comunicació II: reunions familiars | Comunicació II: consolidació del joc |
8 | Drogues i família: factors de risc | Alcohol i drogues | Aprendre dels pares i de les mares |
9 | Resoldre problemes i donar instruccions | Resoldre problemes | Resoldre problemes i donar instruccions |
10 | Posar límits I: reconduir el mal comportament | Introducció al Joc dels Pares i de les Mares | El Joc dels Pares i de les Mares I |
11 | Posar límits II: practicar | Habilitats de afrontament I: reconèixer sentiments | El Joc dels Pares i de les Mares II |
12 | Posar límits III: resoldre problemes de comportament | Habilitats de afrontament II: afrontar la crítica | El Joc dels Pares i de les Mares III |
13 | Construir i utilitzar programes de comportament | Habilitats de afrontament III: afrontar l'empipament | Recordar el que ens ajuda i per què ens ajuda |
14 | Aconseguir i mantenir el bon comportament | Graduació, recursos i repàs | Final del programa i festa de graduació |
Programa 12-16
Sessions | Pares i mares | Fills i filles | Família |
---|---|---|---|
1 | Introducció i formació del grup | Introducció i formació del grup | Introducció i formació del grup |
2 | Com són els adolescents i maneig de l'estrès | Habilitats de socials I: parlar i escoltar | El nostre temps |
3 | Recompenses | Habilitats socials II: gestionar conflictes | El nostre temps i recompenses |
4 | Metes i objectius | Conèixer-se a un mateix | Metes i objectius |
5 | Comunicació I: millorar les relacions | Comunicació I: comunicació personal | Comunicació I: millorar les relacions |
6 | Comunicació II: reunions familiars | Comunicació II: reunions familiars | Comunicació II: reunions familiars |
7 | Ajudar al teu fill adolescent a manejar la pressió del grup | Posar límits: manejar la pressió del grup | Ajudar als adolescents a manejar la pressió del grup |
8 | Drogues i família: factors de risc | Alcohol i drogues | Aprendre en família |
9 | Resoldre problemes i donar instruccions | Resoldre problemes | Resoldre problemes |
10 | Relacions afectives i sexualitat | Relacions afectives i sexualitat | Relacions afectives i sexualitat |
11 | Posar límits I: reduir el mal comportament | Habilitats de afrontament I: expressar sentiments i emocions | Habilitats de afrontament I: empatia |
12 | Posar límits II: practicar | Habilitats de afrontament II: afrontar les crítiques | Habilitats de afrontament II: els valors familiars |
13 | Construir i utilitzar programes de comportament | Habilitats de afrontament III: afrontar l'empipament | Habilitats de afrontament III: afrontar l'empipament |
14 | Aconseguir i mantenir el bon comportament | Graduació, recursos i repàs | Final del programa i festa de graduació |